جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کارشناس صنعت خرده فروشی در گفتگو با "تیتر ۲۰" تشریح کرد:
عملکرد بخش بازرگانی و اتخاذ روش‌ها و رویه‌های غلط در زمان تاسیس فروشگاه‌ها گریبان گیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده است.
کد خبر: ۶۵۵۸۴

 

تیتر20 - ابوالفضل حدادی، کارشناس صنعت خرده فروشی در گفت و گو با "تیتر 20" در خصوص لطمات و آسیب های ناشی از عملکرد غیر اصولی بخش بازرگانی فروشگاه های زنجیره ای گفت: اعمال نفوذ در قراردادها، تعیین کالاهایی که باید در فروشگاه عرضه شود و حتی تعیین فضا یا قفسه ای که باید کالا در آن قرار بگیرد، از جمله مسایلی است که تحت اعمال نفوذ وسیع مدیران بازرگانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دارد. 


حدادی جلوگیری از توزیع اصولی کالاها را یکی از پیامدهای این بخش ارزیابی کرد و اظهار داشت: در نتیجه کالاها به قیمت مناسب و درست به دست مصرف کننده نمی‌رسد، زیرا هزینه های تحمیل شده توسط بخش بازرگانی فروشگاه های زنجیره ای به تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالا، روی قیمت ها کشیده می شود؛ در نتیجه اولین اتفاقی که رخ می دهد، بالارفتن قیمت ها است. 


حدادی، یکی از دلایل ریشه ای عملکرد غیر حرفه ای مدیران بازرگانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را اتخاذ روش ها و رویه های غلط در زمان تاسیس این فروشگاه ها برشمرد و اذعان داشت: حالا بعد از گذشت سال ها، رویه های غلط گریبان گیر این سیستم شده است؛ یکی از این رویه های نادرست، آن بود که تولیدکنندگان ملزم شدند علاوه بر پرداخت مارژین، مبلغی را هم به عنوان حق ورودی پرداخت کنند و در آن زمان هیچ کس به این فکر نکرد که پرداخت این ورودی در آینده چه تبعاتی را خواهد داشت. 


این کارشناس صنعت خرده فروشی در ادامه افزود: حالا کار به جایی رسیده که برای وارد کردن کالاها به فروشگاه ها مطالبات دیگری مطرح می شود؛ نمونه بارز آن تعیین قیمت های متفاوت برای قسمت های مختلف فروشگاه است و اگر مبلغی از طرف تولیدکننده پرداخت شود جای خوبی برای کالا در نظر گرفته می شود، اما در غیر این صورت اجناس را در جایی می گذارند که حتی در دید مشتریان نباشد. 


حدادی با بیان اینکه در قراردادهای بین فروشگاه ها و تامین کنندگان، رسما درصدی به عنوان دزدبری و ضایعات درج می شود، تاکید کرد: این موضوع ضمن آنکه، نهایت بی‌انصافی است، از بین رفتن قبح این مساله را نشان می دهد. در همین حال متاسفانه این موضوع تبدیل به قانون شده و کسی هم جلوی آن را نمی‌گیرد. 


حدادی پول کلان نهفته در بخش بازرگانی هم در صنعت پخش و هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را معضلی بزرگ دانست و گفت: سرعت گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورمان، ناشی از همین سود کلان نهفته در بخش بازرگانی است که با روند عادی کارکرد، سازگار نیست. حالا کار به جایی رسیده که مدیران و سهامداران اصلی این فروشگاه ها هم توانایی  کنترل این معضل را ندارند و متاسفانه تبدیل به یک فرهنگ شده است.


وی با اشاره به اینکه عملکرد بخش مالی فروشگاه های زنجیره ای هم مزید علت شده است، اظهار داشت: در این فروشگاه ها، تولیدکنندگان و تامین کنندگان برای دریافت پول خود با فرد مشخصی طرف نیستید و هر روز به بهانه‌ای کار پرداخت به تعویق می افتد. بنابراین باید بگویم که بخش بازرگانی و بخش مالی، کل سیستم فروشگاه های زنجیره ای را فلج کرده اند و انتقاد تولید کنندگان مبنی بر اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سرمایه و پول آنها را به اسارت و حتی گروگان گرفته‌اند، کاملا درست است.  


این کارشناس صنعت خرده فروشی در خصوص نقش بخش بازرگانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پیشرفت یا شکست فروشگاه‌ها نیز گفت: متاسفانه درفروشگاه های زنجیره ای بخش فروش کاملا رها شده و عملا کاری در مورد آن انجام نمی شود. اما در مقابل بخش بازرگانی بسیار گسترده شده و اختیارات وسیعی دارد، این در حالی است که اختیارات باید متناسب با ذات مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها باشد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز